Countach   (1976ks   1974-1990)

Lamborghini Countach je jedným z najkontroverznejších superšportov všetkých dôb. Je to auto, ktoré definovalo pojem superšport v tej najčistejšiej podobe........

Ferruccio Lamborghini sa narodil v znamení býka (28. apríla 1916) a preto sa býk objavil v znaku značky. Býčía síla a dravosť je tiež typickou vlastnosťou automobilov Lamborghini a typ Countach nieje výjimkou. V úžastnej karosérii od Marcella Gandiniho bol na rozdiel od predchodca Miury umiestnený vidlicový dvanásťvalec pozdĺžne pred zadnou nápravou (z tadiaľ pochádza označenie LP – Longitudinale Posteriore).

Keď se Ferruccio Lamborghini začal zaoberať otázkou, čím nahradiť úspešný model Miura, zadal svojím konštruktérom jasnú úlohu. Nový športový automobil so stredovým motorom V12 bude mať priestorový rám, hliníkovu karosériu a jeho maximálna rýchlosť sa bude blížiť k hranici 200 mil za hodinu (320 km/h). Design karosérie bol zadaný štúdiu Bertone, kde sa ho ujal Marcello Gandini a na podvozku začal pracovať Paolo Stanzini, tvorca nezapomenutelného Maserati Tipo 61 Birdcage. Paolo Stanzani bol v tej dobe hlavným konštruktérom automobilky a dostal pri vývoji nástupcu Miury úplne voľnú  ruku s jedinou podmienkou – že musí zachovať jej pôvodný kencept, teda s motorom v strede .

Prototyp LP500  (1971 - 1ks)

Predstavil sa na ženevskom autosalóne 1971. Jeho meno Countach pochádza z Piemontského vyslovenia obdivu ku krásnej žene. Mimoriadne nízký dvojsedadlový superšport avantgardnych tvarov šokoval celý svet. Najväčšiu pozornosť vzbudili dvere vyklápané dopredu a hore. Tie sa staly typickým znakom všetkých ďalších modelov Lamborghini až do dnešných dní. Ďalším zaujímavým prvkom bolo periskopové spätné zrkadlo na streche auta. Futuristický interiér si nijako nezadal s vonkajšími tvarmi. Auto poháňal päťlitrový vidlicový dvanásťválec dosahující úctyhodný výkonu 324 kW (440 k). Prevodovka bola umiestená pred motorom medzi sedadlami. Toto riešenie umožňovalo používať rovnakú hnaciu jednotku i u modelov s motorom vpredu a naviac zaisťovalo ideálne rozloženie hmotnosti auta na obe nápravy. Countach bol navrhovaný s tým, že budú použité nové pneumatiky Pirelli P7, ale ich vývoj nebol v dobe uvedenia prototypu ukončený, takže boly použité Micheliny.

 

Sériový LP400   (1974-1978  150ks)

Lamborghinimu trvalo ďalšie dva roky a boly postavené ďalšie dva prototypy, pokým bol Countach pripravený do sériovej výroby. Sériovému modelu LP400 zostaly typické „nožnicové“ dvere a spätné zrkadlo s periskopom, ale boli pridané otvory zlepšujúce chladenie motora a brzd a upravilo sa vetranie vnútorného priestoru. U trubiek priestorového rámu bol štvorcový prierez nahradený kruhovým. Neobvyklý interiér prototypu bol nahradený tradičnejším poňatím a luxusnejším s kožou potiahnutými sedadlami . Pred športovým trojramenným volantom bola umiestnená prístrojová doska s radou kruhových ukazovateľov. Obrovské čelné sklo bolo osadené velkým jednoramenným stieračom.

Nový päťlitrový motor V12 bol nespoľahlivý a pri skúškach dokonca explodoval. Bol preto nahradený spoľahlivejším štvorlitrom(3929 cm3) z Miury. So štyrmi vačkovými hriadeľmi a šiestimi horizontálnymi dvojitými karburátormi mal výkon 276 kW (375 k). Nie veľmi dobrý koeficient odporu vzduchu 0,40 dovolil autu dosiahnuť „len“ necelých 300 km/h. V rokoch 1974 až 1978 bolo vyrobených 150 vozov prvej série Countach LP 400.

 

LP400S  (1978-1982  235ks)

Keď bol v roku 1978 konečne dokončený vývoj pneumatík Pirelli P7, bol s pomocou manažéra kanadského pretekárskeho tímu formuly 1 a nadšeného obdivovateľa vozidiel Lamborghini Waltera Wolfa a konštruktéra podvozkov Dallary vyvinutý vylepšený model LP 400S. Nové široké kolesá si vyžiadali dôkladnú revíziu geometrie zavesenia kolies a podvozku. Museli byť tiež zväčšené podbehy kolies, čím Countach ešte zdôraznil svoju povestnú siluetu dravca pripraveného ku skoku. Ďalšou novinkou bolo zadné prítlačné krídlo v tvare písmena V, dodávané na želanie. Krídlo určite zvýšilo dramatický vzhľad Countacha, zostáva však otázkou, či zlepšilo jeho aerodynamiku.

 

Vzhľadom k tomu, že typ LP 400S používal rovnaký motor ako LP400 a mal väčšiu hmotnosť, znížila sa maximálna rýchlosť na 253 km / h. Vozov LP 400S sa do roku 1981 vyrobilo okolo 235 kusov.

LP500S (5000S)   (1982-1985  323ks)

Ďalším logickým krokom pri vývoji superšportového kupé Countach bolo zvýšenie výkonu motora. V roku 1982 začal Lamborghini vyrábať model LP 500S (v USA sa používal názov 5000s). Jeho označenie dávalo tušiť, že došlo k zvýšeniu objemu motora V12 na 5 litrov, s čím sa počítalo už na začiatku vývoja. V skutočnosti sa však objem zvýšil len na 4754 cm3. Výkon pritom zostal rovnaký ako u predchádzajúceho modelu, teda 276 kW (375 k), maximum ale tentoraz dosahoval pri vyšších otáčkach. Zvýšil sa krútiaci moment a maximálna rýchlosť stúpla na 263 km / h. V rokoch 1982 až 1985 bolo vyrobených cez tri stovky vozidiel tejto verzie

 

Karoséria modelu LP 500S zostala prakticky bezo zmien, len v partii zadných svetiel došlo k menšej "kozmetickej" úprave. Objavilo sa ale aj prevedenie s ďalšími prítlačnými krídlami vpredu a vzadu dole. Typické krídlové dvere zostali samozrejme bezo zmeny, takže majiteľ musel podľa nich prispôsobiť výšku garáže

LP5000 QV  (1985-1988  610ks)

Model LP500 QV bol vlastne odpoveďou na Ferrariho Testarossa, ktorú svojim motorom s zdihovým objemom 5167 cm3 a výkonom 455 k pri 7000 ot/min doslova prevalcoval.  Motor mal hlavu valcov s štvorventilovým rozvodom (Quattrovalvole) a nové vertikálne karburátory Weber (US verzia vstrekovania Bosch KE-Jetronic).  Šestica dvojitých karburátorov sa premiestnila nad motor, takže v strede kapoty bolo nutné vytvoriť výstupok. Pri 7 000 otáčkach za minútu dával QV výkon 335 kW (455 k), takže konečne bol prekonaný výkon prototypu (ten mal 440 k). S týmto motorom dosahoval voz maximálnej rýchlosti 292 km/h a z 0 na stovku šprintoval za rovných 5 sekúnd. Okrem nového predného nárazníka zostalo zvonku všetko pri starom. V priebehu rokov 1985 až 1988 sa vyrobilo 610 vozov verzie 5000 QV.

 

25th Anniversary  (1988-1990  657ks)

Posledný a s celkovými 657 vyrobenými kusmi komerčne najúspešnejší Countach, vznikol pod taktovkou Chrysleru, ktorý v tej dobe automobilku vlastnil. Konštrukčne bol zhodný s typom Quattrovalvole, dizajnovo však nie a podľa môjho názoru mu vplyv americkej spoločnosti dosť prospel.  Karosériu s perom Marcella Gandiniho upravil Horacio Pagani. Aj interiér bol najlepší čo sa vzhľadu aj kvality týka. Na karosérii došlo k sérii zmien, hlavne v oblasti vstupov vzduchu do motora a bočných partií so zvýraznenými prahmi. Pohľad do motorového priestoru nenechal nikoho na pochybách, že má pred sebou špičkovú techniku. 

 

Keď bolo v roku 1990 výrobné posledné z takmer 2 000 superšportových kupé Countach, vstúpil na scénu jeho nástupcu Diablo. Jedna automobilová legenda bola nahradená inou a až tej sa podarilo prekonať vysnívanú hranicu rýchlosti 200 míľ za hodinu.

 

 

Súčastná hodnota automobilu 2022 od 600.000 EUR ( 2015 od 350.000 EUR (2014 od 200.000 EUR, 2013 od 140.000 EUR,  2011 od 100.000 EUR)