Urraco (791 ks 1972-79) - (P250-520kS, P200-66Ks, P300-190KS)

Urraco bolo koncipované ako športové kupé s usporiadaním sedadiel 2+2 a s motorom V8 umiestneným naprieč pred zadnou nápravou. Stalo sa prvým sériovo vyrábaným autom tejto kategórie a predbehlo svojho konkurenta zo stajne Ferrari, typ Dino 208/308 GT4. Ferruccio Lamborghini mal s týmto modelom veľké plány, chcel ich vyrábať okolo dvoch tisíc ročne, ale zahájenie výroby prišlo v nevhodnú dobu, na začiatku ropnej krízy.

História Urraca sa začína v roku 1969, kedy štúdio Bertone postavilo dva podobné protoypy. Prvý mal nezvyčajne riešené výklopné svetlomety, druhý zase malý integrovaný zadný spoiler a konvenčne riešené výklopné svatlá. Ferrucciovi sa však design veľmi nepáčil a tak bol Marcello Gandini zo štúdia Bertone, prinútený postaviť ďalší prototyp. 

Po schválení týchto zmien, boli v roku 1971 postavené tri predsériové prototypy, ktoré prešli ďalším vývojom. Jeden bol použitý na fotenie, druhý bol zničený pri nárazových skúškách a tretí Bob Wallace, firemný testovací jazdec, použil ku stavbe unikátneho špeciálu, nazývaného Urraco Rallye alebo tiež  Urraco Bob.

Verejnosti sa Lamborghini Urraco P250 predstavilo v roku 1970 na autosalóne v Turíne. Bielym kupé Urraco sa na svojom stánku pochválila karosáreň Bertone a svetlo oranžové kupé zdobilo výstavný priestor firmy Lamborghini. Vystavené vozy však neboli ešte úplne dokončené a trvalo dalšie dva roky, kým sa dostali k prvým zákazníkom.

Auto bolo prvýkrát v histórii Lamborghini poháňané osemválcom. Motor bol postavený Paolem Stanzinim a dosahoval výkon 162 kW. Auto malo tiež zaujímavý design. Nízka úhladná karoséria mala dlhý zvažujúcí sa predok so zapustenými svetlometmy, zakončený chrómovaným nárazníkom,  v ktorom boli zabudované smerovky a hmlové svetlomety. Pri pohľade zboku vynikli hladké línie karosérie s prelisom medzi podbehmi kolies a výraznými plastovými rebrami privádzajúcimi vzduch k motoru. Tieto rebrá nadväzovali na žalúzie k odvetraniu motorového priestoru, ktoré boli podobné tým z Miury. Auto bolo krásne, ale len do tmy, keď auto vysunulo výklopné svetlomety, vypadalo ako vystrašený krab. Nadčasový bol aj interiér auta, ktorý bol na svoju dobu dobre vybavený.

Typ P250 sa vyrábal do roku 1976, kedy vznikol 520. kus. Vznikli však aj iné typy. Jedným z nich bol P111, špeciálne postavený pre USA, kvôli vyhoveniu prísnym  emisným predpisom. Výkon motora sa výrazne znížil na 132 kW, naviac sa ľahko odlyšoval aj exteriér. Ďalším typom bolo Urraco P200. Dôvodom bolo, že sa v Taliansku uvalilo 17% zvýšenie daní na autá s motorom s objemom nad 2 litre. Typ P200 tak mal objem len 1994 cm3. Výkon klesol na 134 kW, klesla aj maximálna rýchlosť na 215 km/h, ale nedalo se nič robiť, Taliani chceli ušetriť.

V roku 1972 sa menilo vedenie automobilky, Ferruccio Lamborghini sa dostal do vážnych finančných problémov, hlavne vďaka zrušeniu veľkej objednávky traktorov do Južnej Ameriky. Lamborghini musel časť výroby traktorov predať Fiatu a automobilku francúzskym investorom Rossetimu a Leimerovi. Sám odyšiel do dôchodku a začal sa naplno venovať pestovaniu hrozna.

Pod novým vedením bol v roku 1974 predstavený typ Urraco P300 s motorom V8 s objemom 2996 cm3. Výkon motora sa vďaka zvýšeniu objemu a novej štvorventilovej hlave zvýšil na 191 kW a maximálna rýchlosť na 260 km/h.

Kupé Lamborghini Urraco sa vyrábalo necelých osem rokov a dokopy vzniklo 791 týchto krásnych automobilov. Pokračovatelmi potom bol typ Silhouette, ktorý vychádzal z modelu Urraco, ale mal odnímatelnú strechu Targa, a typ Jalpa. Urraco je dnes vyhľadávaným typom zberateľov na celom svete a jeho ceny na aukciách prevyšují po tridsiatich rokoch ceny, za ktoré sa predávalo nové.

 

 

Technické údaje (P250):

Motor: vidlicový osemválec, 2.5l

Výkon: 162 kW

Prevodovka: päťstupňová, úplne synchronizovaná

Zrýchlenie z 0-100km/h: 7.2s

Maximálna rýchlosť: 240 km/h

Počet vyrobených kusov: 791 spolu

Súčastná hodnota automobilu od 99.000 EUR 2022

od 55.000 EUR 2014  ,v 2011 od 25.000 EUR )