Diablo (2903 ks  1990-2001)

 

V júni 1985 sa v automobilke Lamborghini rozhodli, že nastal čas uvažovať o nástupcovi legendárneho superšportu Countach. Trvalo ale celých päť rokov, než sa 21. januára 1990 predstavilo v hoteli Paríž v Monte Carle úplne nové Lamborghini, nazvané Diablo.

Nový voz dostal meno po zúrivom býkovi, ktorý sa v roku 1869 preslávil v impozantnom súboji s toreádorom, nazývaným "El Chicorro". Pre značku Lamborghini nebolo nič neobvyklé dávať vozidlam mená z prostredia býčích zápasov. Veď Lamborghini má býka v znaku, Miura dostala meno po slávnom chovateľovi býkov a meno býka dostal aj nástupca Diabla, model Murciélago.

 

 

Na aute je viditeľné pôsobenie dvoch dizajnérskych vplyvov, návrh Gandiniho (áno, je to ten, čo už pred rokmi vytvoril Miuru a po nej Countach) bol mierne upravený automobilkou Chrysler, ktorý kúpil automobilku v roku 1987. Auto je teda nádherné a nechýba mu krása  Miury, alebo budúceho nástupcu Murcielago. Vyklápanie dverí ostalo ako u typu Countach a stalo sa dôležitým dizajnovým prvkom Lamborghini.

Vozidlo je poháňané vidlicovým dvanásťvalcom s objemom 5.7l, ktorý je jasne spriaznený s pohonnou sústavou Countach, je však prepracovaný na výkon 367kW, oproti 339kW u Countach, a dokáže ísť udávanou maximálkou 325 km / h (ale testovací jazdec Sandro Munari dokázal na testovacej dráhe Nardo vymáčknuť z Diabla 340 km / h). Takýto výkon stačilo v tej dobe Diablo k titulu najrýchlejšieho auta sveta, o primát ho pripravil až v roku 1993 Jaguar XJ220. Auto bolo spočiatku predstavené s pohonom zadných kolies, ale neskôr sa začala predávať verzia s pohonom všetkých kolies.

Ovládanie vozidla bolo vynikajúce a aj vidlicový dvanásťvalec dokazoval všetko, čo sa od neho čakalo, napriek tomu sa objavili predstaviteľom automobilky vrásky na čele.

V roku 1992 predstavila automobilka kabriolet s vôbec najnižšie zapusteným predným sklom, automobilu navyše chýbala strecha. V pláne bolo vyrobiť do štyroch rokov 300 kusov tejto verzie. Plány však boli veľmi veľkomyseľné, dopyt po Diable nebol, továreň dokonca prerušila v septembri 1992 na mesiac prevádzku. V tej dobe dal Chrysler na vedomie, že plánuje automobilku predať, stalo sa tak ale až v roku 1993, kedy je Lamborghini predané indonézskemu zoskupenia SETDCO Group.

Aj napriek problémom sa však Diablo predávalo do roku 2001, kedy už mal automobilku tri roky v rukách nový majiteľ, automobilka Audi. Tá dokázala pridať kvalitu spracovania, ktorá sa ešte v lepšom svetle ukázala v nástupcovi, Murciélago.  Diabla nakoniec vzniklo mnoho typov, ako bol už menovaný kabriolet, ďalej SV (odľahčená verzia), GT (zmenený predok a veľký nasávací otvor na streche, motor o výkone 390 kW), GTR - najtvrdšia verzia (423 kW), VT, ktorá už bola upravená Audi. Tá mala aktualizovaný softvér a nový sací a výfukový systém, takže jej výkon stúpol na 404 kW, taktiež sa štandardne dodávali airbagy pre vodiča i spolujazdca.

 Posledná verzia je potom verzia Millennium Roadster a VT 6.0 Special Edition. Millennium Roadster so zadným pohonom sa dodával v metalickej striebornej farbe a mal zadný spojler z uhlíkových vlákien. Diablo VT 6.0 Special Edition si mohol majetný zákazník objednať v zlatej farbe (Oro Elios) alebo metalickej hnedej. V mierne upravenom interiéri boli novinkou elektricky nastaviteľné kožené sedadlá a navigačný systém. Od každej farby bolo vyrobených 21 kusov.

V septembri 2001 bolo Diablo nahradené modelom Murciélago, ktoré sa podľa testov stalo vraj tým najlepším Lamborghini všetkých čias.

 

Technické údaje :

Motor: vidlicový dvanásťválec, 5.7l

Výkon: 292 kW

Prevodovka: pätstupňová s priamím radením

Zrýchlenie z 0-100km/h: 4.9s

Maximálna rýchlosť: 325km/h

Počet vyrobených kusov: cca 2903 všetkých typov

Súčastná hodnota automobilu :   od 220.000 EUR 2022   (od 80.000 EUR 2011)