LM002  (301ks  1986-1992)

Lamborghini sa zaoberalo vývojom veľkého terénneho vojenského vozidla už v sedemdesiatych rokoch. V roku 1977 predstavilo prototyp Cheetah so vzadu umiestneným osemvalcom Chrysler a dúfalo, že uzavrie lukratívnu dohodu o dodávkach pre americkú armádu.

 Automobilka im zapožičala svoj prvý a jediný prototyp na testovanie a to bolo aj naposledy, keď ho videla. Totálna deštrukcia prvého Cheetah počas armádneho testovania viedla vývojárov v Lamborghini k prípravám druhého modelu. Vznikol ďalší, predchádzajúcemu vozidlu veľmi podobný stroj, tentoraz však s osemvalcom AMC.

Opakované offroadové testy však odhalili, že motor vzadu nie je pre terénne vozidlo príliš vhodný a spôsobuje pri jazde zbytočné problémy. A tak bolo s konečnou platnosťou rozhodnuté o umiestnení vpredu.

Tak prišlo na svet Lamborghini LM002, na zbrusu novom rúrkovom ráme, s motorom z Countach, výkonom 450 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Priamo na šesť Weberových karburátorov, vďaka ktorým bol motor schopný spaľovať aj pomerne nekvalitný benzín, bolo namontované brutálne sanie. O dostatočné chladenie potentného motora sa staral gigantický chladič s dvoma supervýkonným ventilátormi. Z motora cestoval výkon na všetky poháňané kolesá cez jednoduchú hydraulickú spojku a päťrýchlostnou manuálnou  rozdeľovaciou prevodovkou a manuálnym uzáverom diferenciálov.

V útrobach vozidla sa okrem motorizácie ukrýval aj podvozok s nezávislým zavesením, vinutými pružinami a teleskopickými piestami tlmičov. Ohľadom pneumatík požiadalo Lamborghini o spoluprácu spoločnosť Pirelli, ktorá pripravila pre oceľové šestnásťpalcové disky špeciálnu modelovú radu Scorpion o rozmeroch 325/65 VR 17, 325/75 VR 17 a 345/60 VR 17 s dvoma druhmi gúm - jedny so vzorkou vhodnou pre kombinovaný povrch asfalt / piesok, druhé pre čisto pieskový povrch. Použitá zmes garantovala maximálnu odolnosť vo vysokých rýchlostiach v náročných podmienkach púštnych teplôt, aj po prerazení pneumatiky bolo auto schopné ďalšej cesty, konštrukciou gumy pripomínali dnešné Runflat.

Hmotnosť 2700 kilogramov bránila tomu, aby sa LM002 aj cez svoj taliansky rodokmeň stalo obávaným zabijakom konkurenčných superšportov (aj keď dokázalo výhražnými pohľadmi do spätného zrkadla zahnať do prachu krajnice veľa vodičov) a maximálna rýchlosť bola stanovená na 210 km / h. Veľmi zaujímavým údajom je spotreba, ktorá bola údajne (oficiálne zdroje o nej zaryto mlčia) 40,3 litra na sto kilometrov a kapacita palivovej nádrže, rovných 290 litrov. Kabínu a všetku techniku zastrešovala karosérie z laminátu a hliníka. Nebola zostavená priamo u Lamborghini, ale v Španielsku, bohužiaľ nezodpovedala vysokým štandardom kvality prémiovej značky a musela byť často upravovaná.

Prvýkrát bol automobil oficiálne predstavený svetu na bruselskej Auto Show v roku 1986. Prvý z vyrobených exemplárov cestoval rovno k marockému kráľovi Hassanovi a potom okamžite nasledovali ďalšie objednávky a tiež niekoľko naozaj jedinečných originálov. Napríklad LM002 osadená sedemlitrovým lodným motorom alebo obrovské kombi. To mal na svedomí Salvatore Diomante, karosár z Turína. Mnohonásobne zväčšil priestrannosť auta tým, že pretiahol strechu až nad zadnú nápravu. Následne dostal veľa objednávok na túto úpravu, ale žiadny ďalší "kombík" LM002 už nikdy nevznikol.

Agresívny dizajn a brutálne silný motor nielenže priznali autu s obľubou používanu prezývku Rambo - Lambo, ale aj zabezpečili automobilke s novým vozom fenomenálny úspech. Civilné modely mali okrem svalnatého dvanásťvalca tiež ďalekosiahlu luxusnú výbavu: kožené čalúnenie, tónované sklá, klimatizáciu a špičkové audio.  Druhá verzia, armádne, naopak všetko nepotrebné odhodila a na palube auta sa objavili také doplnky, akými sú držiaky zbraní a munície. Saudskoarabské ozbrojené zložky si objednali štyridsať vozov sa odnímateľnú strechou, líbyjský vodca Kaddáfí podpísal údajne objednávku na rovnú stovku áut.

A do tretice opäť armáda. Tentoraz však tá americká, ktorá v júli roku 2004 použila jedno z LM002 k simulácii bombového útoku, počas ktorého bolo auto kompletne zničené.

V roku 1988 dalo Lamborghini dohromady špeciálny tím so zámerom vyslať LM002 na Rallye Paríž-Dakar. Auto bolo z veľkej časti odľahčené, dostalo upravený podvozok, motor vyladený na šesťsto koní, ochrannú klietku, plexisklové okná a satelitnú navigáciu. Finančné zdroje tohto programu boli bohužiaľ vyčerpané skôr, ako sa mohlo auto na štart preslávenej rallye vôbec postaviť. Zostalo tak len pri účasti na egyptskej a gréckej rally, zakaždým sa Sandro Munari za volantom.

Obmedzená edícia posledných šesťdesiatich vyrobených exemplárov LM002 bolo označená ako LM / American, mala špeciálna chrómované doplnky, pruhy na oboch bokoch a stála na liatych kolesách MSW / OZ Racing. Vďaka svojej netradičnej podstate, rozmerom a charakteru si LM002 získalo obľubu nielen u automobilových fanúšikov, ale aj u filmárov. Rambo - Lambo si síce nezahral po boku nesmrteľného bojovníka, po ktorom zdedilo prezývku (a to aj napriek skutočnosti, že si jeho predstaviteľ Sylvester Stallone jedno LM002 zaobstaral), ale objavilo sa vo filme Hračky s Robinom Williamsom a prešlo niekoľkými dielmi kultového seriálu Miami Vice.

Niekoľko exemplárov sa samozrejme dostalo aj do garáže snov brunejského sultána a podľa internetového registra Lamborghini je jedným zo šťastných majiteľov aj bývalý šampión F1 Keke Rosberg. Kompletná produkcia obnášala 301 vyrobených áut, výroba Lamborghini LM002 bola ukončená v roku 1992, a hoci potom vznikali ďalšie štúdie a terénne prototypy, svojho nástupcu sa LM002 zatiaľ nedočkalo.

 

 

Motor: dvanásťválec
Objem: 5167 cm3
Výkon (k pri ot./min.): 450 pri 6800
Točivý moment: 500 Nm v 6800 ot./min.
Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,7 s
Maximálna rýchlosť: 210 km/h
Hmotnosť: 2700 kg
Spotreba: 40,3 l/100 km

Súčastná hodnota automobilu od 300.000 EUR 2022

od 100.000 EUR 2014 , v 2011 od 70.000 )